socialstyrelsen_2015_v2.png
sidliggodt.png
Du er her:

Involvér borgeren i siddetilpasningsprocessen

Jan Vagn Jakobsen fortalte om siddetilpasningsprocessen fra borgerens perspektiv på Nordisk Siddesymposium 2018 - borgeren er den professionelles primære partner i siddetilpasningsprocessen, og den professionelle har redskaberne og viden til at sikre det bedste resultat.
 

Jan Vagn Jakobsen præsenterede sig selv som en 63-årig borger med SMA II, som har været kørestolsbruger i 43 år. I siddetilpasningsprocessen ser han følgende trin, som den professionelle skal forholde sig til:

  • At lytte til borgeren 
  • At observere problemet
  • At foreslå løsninger til borgeren 
  • At være opmærksom på borgerens reaktioner
  • At reflektere over sit resultat.

Han ser følgende vinkler på den bedste løsning:

  • Professionel viden
  • Borgerens situation
  • Mulige løsninger
  • Borgerens reaktioner.

Oplægget kredsede om nøgleord som:

  • Respekt
  • Involvering
  • Empati (at sætte sig i den andens sted – ikke at forveksle med sympati eller forståelse)
  • Kommunikation.

Oplægget User involvement (pdf) 
 

Besøg Jans Vagn Jakobsens blog

 
Udgivet: 25-09-2018

Socialstyrelsen - Telefon: 72 42 37 00 - Email: info@socialstyrelsen.dk

luk Cookies - Vores hjemmeside bruger cookies. Hvis du anvender vores hjemmeside accepterer du, at der gemmes cookies på din computer. Hvad er cookies? Læs mere