socialstyrelsen_2015_v2.png
bil_1.png
Du er her:

Ryglidelser, smertelindring og lovgivning

Bilkonferencen evaluerer de nye bilregler og sætter fokus på lindring af smerter gennem affjedring og genoptræning.

Mange mennesker står på en parkeringsplads og kikker på biler der har åbne døre.Allerede før Bilkonferencen på Comwell Kolding 23. august 2011 gik i gang, kunne deltagerne få en forsmag på et af dagens to temaer. For deltagerne indtog efter indregistrering deres morgenkaffe midt i konferencens udstillingsområde, hvor seks firmaer udstillede forskellige produkter til bl.a. smertelindring.

Konferencens anden del handler nemlig i år om ryglidelser og smerter – ”et lille, men spændende, hjørne af bilsagsbehandlingen,” som konsulent ved Hjælpemiddelinstituttet Else Marie Hansen udtrykte det, da hun bød dagens 190 deltagere velkommen og præsenterede dagens program.
Over middag får konferencen besøg af tre forskellige eksperter i viden om smerter og smertelindring, nemlig:

  • Luana Leonora Jensen, smertelæge og overlæge ved Aarhus Universitetshospital Skejby, der vil fortælle om ryglidelser og viden om smerter
  • Peter Jönsson, VD, M.Sc, ph.d ved Center for Vibration Comfort AB i Luleå, Sverige, der vil fortælle om den ideelle affjedring af bil eller bilsæde
  • Robert Lindholm Kristensen, ergoterapeut og projektmedarbejder i Horsens Kommune, der vil fortælle om genoptræning som smertelindring.

”Jeg tror, det bliver vanvittigt spændende, og jeg håber, I glæder jer lige så meget som jeg gør,” sagde Else Marie Hansen med et smil, inden hun selv tog hul på dagens første oplæg.

Temperaturmåling af de nye regler

Dagens første del handler, i lighed med bilkonferencen 2010 om den lovgivning, der trådte i kraft 1. oktober 2010. Men hvor sidste års konference præsenterede de nye regler og foregreb forventede problemstillinger, følger konferencen i år op på lovgivningen ved at tage udgangspunkt i, hvordan det er gået med implementeringen af reglerne: Hvilke erfaringer, har sagsbehandlere, ergoterapeuter, bilforhandlere og andre gjort sig rundt om i landet?

Else Marie Hansen havde på forhånd taget temperaturen på deltagernes forhold til de nye regler ved at gennemføre en miniundersøgelse blandt bilkonferencens deltagere.

Socialministeriet præsenterede i 2010 de nye regler som ”to forbedringer og tre forenklinger”, og undersøgelsen gik derfor bl.a. på, om de fagpersoner, der forvalter loven i det daglige, så faktisk også oplever ændringerne som forbedringer og forenklinger.


Ikke nok til en flaske rødvin

Svarene, som Else Marie Hansen præsenterede deltagerne for, viste, at regelændringerne på nogle punkter virker efter hensigten og til de flestes tilfredshed, men at der også er utilsigtede uhensigtsmæssigheder, når reglerne omsættes til praksis.

For eksempel opleves reglen om forholdsmæssig fordeling af provenu som positiv af både sagsbehandlere og borgere, fordi det virker rimeligt, at borgeren får en del af sin egen investering retur, når bilen sælges forud for udskiftning. Omvendt har det i praksis ofte vist sig, at den del af provenuet, der tilfalder borgeren, når alt er gjort op, faktisk er forsvindende lille. Så lille, at der med jurist Pauli Bordings ord ”ikke engang er råd til en flaske rødvin – heller ikke hvis man kører over grænsen.”

”Og så er spørgsmålet, om det er alle udregningerne og indhentning af salgspapirer osv. værd,” sagde Pauli Bording videre, da han var på podiet for at holde dagens andet oplæg: Generelle erfaringer med den nye lovgivning - uddybning af reglerne.

Pauli Bording udgør sammen jurist Bodil Kolbæk Hjælpemiddelinstituttets online-netværk bil.hmi.dk’s faste juridiske team, der til daglig sidder klar til at svare på spørgsmål fra netværkets deltagere. Bodil Kolbæk er på Bilkonferencen også på podiet for at fortælle om erfaringer med de nye regler.


Lærerige pauser

I alle pauser i løbet af dagen har deltagerne mulighed for, udover den indendørs udstilling af produkter, også at besøge tre bilopbyggeres udstillinger i solskinnet uden for konferencelokalet.
Udgivet: 23-08-2011

Socialstyrelsen - Telefon: 72 42 37 00 - Email: info@socialstyrelsen.dk

luk Cookies - Vores hjemmeside bruger cookies. Hvis du anvender vores hjemmeside accepterer du, at der gemmes cookies på din computer. Hvad er cookies? Læs mere