socialstyrelsen_2015_v2.png
kommunikation.png
Du er her:

Den gode stemme skaber tryghed

Autisme Aalborg

25 elever med autisme har deltaget i et succesfuldt forskningsprojekt i Aalborg.


 

Selvom nordjyder normalt er beskedne folk, er der tydeligt en stolthed og glæde i stemmen hos skoleleder Lars Jakobsen, Kollegievejens Skole i Aalborg, da han fortæller om de erfaringer, skolen har gjort de sidste fem år med at øge opmærksomhed og koncentrationsevne hos elever med autisme.


En sanseforstærker, der booster lyden fra lærer eller pædagog med 10 decibel i forhold til de omgivende lyde, har skabt trygge rammer for de elever, der tidligere havde svært ved at indgå i større arrangementer.


”Storcentre fx kan godt være en udfordring, når man er en person med autisme, men de elever, der før havde svært ved det, kan vi nu tage med, og de kan spille i bands og deltager i store motionsdage. Det kan lade sig gøre, fordi eleven har en rolig og kendt stemme i øret,” fortæller Lars Jakobsen, der sammen med lærer Heidi Jensen er oplægsholdere på HITmesse 2010.

Rart samvær

Forskningsprojektet om auditiv sanseforstærknings umiddelbare effekt på elever med autisme er gennemført af Kollegievejens Skole i samarbejde med Center for Autisme. Succesen er ikke udeblevet, og solstrålehistorierne vælter ud fra skolelederens kontor.

 

”Børn med autisme er meget følsomme over for anstrengte stemmer. ’Thomas kom her hen’ eller ’Stop det der’ kan nu siges helt stille og roligt, fordi pædagogen har en mikrofon på sig og er i tæt kontakt med eleven, selv på afstand. Og så bliver det en rar samværssituation, som man har lyst til at være i for et menneske med autisme,” siger Lars Jakobsen, der tilføjer, at afstanden mellem lærerens mikrofon og elevens sanseforstærker fint fungerer op til 100 meter.

Intet filter

Ifølge Lars Jakobsen er et af problemerne for børn med autisme, at de modtager alle sanseindtryk med lige stor værdi. En uldtrøje, der klør, kan have samme værdi som et menneske, der taler. Børnene bliver forstyrret af for mange sanseindtryk på samme tid.


”Man plejer at sige ’portneren sover’, derfor er deres hjerner på overarbejde hele tiden. Normalt kan vi bruge vores koncentrationsevne. Sidder jeg og ser Champions League-finale, så kan min kone for den sags skyld snakke lige så meget, hun vil. Jeg hører ingenting. For jeg bruger min opmærksomhed og koncentrationsevne. Den har børn med autisme ikke, de hører det hele og tænker, ’hvad er vigtigt lige nu?’ De bliver forstyrret af alle ting hele tiden,” siger Lars Jakobsen.

Mor fik knus

Når eleverne får sanseforstærkeren på, kan skolen se en tydelig forandring. Eleven bliver afslappet og kan kommunikere. De får, som Lars Jakobsen udtrykker det, en kunstig form for opmærksomhed.


Sanseforstærkeren bliver kun brugt en halv til en hel time pr. dag. Og den bliver normalt kun brugt i skolen, fordi det er vigtigt, at stemmen i øret hos eleven er helt rolig. Enkelte gange har den dog været brugt af en forælder, fx hos den mor, der oplevede en helt anden kontakt med sin 12-årige søn, end den hun havde været vant til.


”For første gang i sit liv gik han hen og gav hende et knus. Sikkert fordi hendes stemme var blevet så meget tydeligere i sanseforstærkeren,” siger Lars Jakobsen.


Han kan give adskillige eksempler på, hvordan sanseforstærkeren har haft en rigtig god effekt.


”Vi havde en dreng, som havde svært ved at være ude i frikvarteret – eller social træningstid, som vi kalder det, for børn med autisme kan ikke være alene. Eleven havde brug for at kunne høre en stemme, han kendte. Så læreren, han var tryg ved, tog bare mikrofonen om halsen, og så gik hun ind og drak kaffe og snakkede med kollegerne om gårsdagens begivenheder. Det var nok til, at han kunne være ude og holde frikvarter. Bare han kunne høre stemmen.”


De negative sider ved projektet har Lars Jakobsen svært ved at finde frem.


”Af de 25 elever, vi har prøvet det her med, har kun én været utilfreds. Og det var fordi, vi havde lagt testen i hans frikvarter. Så blev han sur og ville ikke være med.”


Fremtidsvisionen for sanseforstærkeren er, at eleven kan bære en retningsbestemt mikrofon og ad den vej forstærke lige den stemme, eleven har brug for at høre.


”Så kunne personen jo selv bestemme, hvem han vil forstærke, det kunne give nye dimensioner. Men vi er ikke begyndt på de tanker endnu,” siger Lars Jakobsen og slutter af med at fortælle, at den amerikanske forsker Warren Jones, der har en ph.d. i neurovidenskab ved Yale University, har været inspiration for projektet.


”Jones siger, at sociale erfaringer kun kan opnås i sociale sammenhæng. Derfor blev vi rigtig glade, da vi til vores store julekomsammen med julebingo oplevede, at en af eleverne, der ikke trives i store sociale sammenhæng, sad i sit eget rum og ved hjælp af sanseforstærkeren spillede med. Pludselig røg døren op, og så råbte han BANKO.”

Info om HITmesse 2010

Udgivet: 25-03-2010

Socialstyrelsen - Telefon: 72 42 37 00 - Email: info@socialstyrelsen.dk

luk Cookies - Vores hjemmeside bruger cookies. Hvis du anvender vores hjemmeside accepterer du, at der gemmes cookies på din computer. Hvad er cookies? Læs mere