Aktiviteter er blevet gjort digitale og nye virtuelle fællesskaber og tilbud er skudt op under coronakrisen som aldrig før: akuttelefoner, online frivillighed, virtuelle workshops, fællesskaber og events på Zoom, Teams og Skype med mere.
Én vigtig erfaring fra coronakrisen er, at online frivillighed fungerer godt for visse brugere. Nogle foretrækker at deltage via computeren, hvor man digitalt kan styre graden af nærhed og eksponering; særligt mennesker med autisme eller psykisk sårbarhed. Samtidig kan det føles mere overskueligt at "møde op" via computeren.
Coronakrisens fremskynding af kreativitet og digital virkelyst kan på sigt forandre det frivillige landskab – hvis altså de frivillige organisationer formår at fastholde de bedste digitale initiativer efter krisen.
Og det vil ikke kun gavne brugere og frivillige, men give hele samfundet en mulighed for at lære om potentialerne ved digitalisering, drevet af andet end effektiviseringshensyn og udefrakommende krav.
Kronikken er skrevet af Kasper Nizam og Ane Grubb, konsulent i Social Digital, Implement Consulting Group, og postdoc ved Aalborg Universitet.
Social- og Boligstyrelsen- Telefon: 72 42 37 00 - Email: info@sbst.dk