socialstyrelsen_2015_v2.png
kommunikation.png
Du er her:

Ny undersøgelse af kommunernes betjening af borgere i borgerservice

Digitaliseringsstyrelsen har i samarbejde med KL fået gennemført en undersøgelse af kommunernes betjening af borgere i forbindelse med overgangen til digital kommunikation

Undersøgelsen tegner bl.a. et billede af, at:

  • Kommunerne har påtaget sig opgaven med at flytte danskerne over på de digitale kanaler. 
  • Kommunernes udgangspunkt er, at borgerne kan betjene sig selv digitalt, men at nogle borgere skal have hjælp til det.
  • Kommunerne har fokus på, at ingen borgere sendes hjem med uforrettet sag på trods af det digitale krav.
  • Borgerne er bevidste om kravet om digital selvbetjening.

Undersøgelsen tegner således samlet set et billede af, at kommunerne arbejder målrettet på at flytte borgerne over på de digitale kanaler, og at der er et stort fokus på at hjælpe den enkelte.


I undersøgelsen peger de kommunale borgerservicemedarbejdere samtidig på en række af de udfordringer, der er forbundet med overgangen til digital kommunikation. Herunder at der bør gøres en skærpet indsats for at forbedre brugervenligheden i de offentlige selvbetjeningsløsninger, samt at der er behov for ekstra opmærksomhed og hjælp i den store digitale omstillingsproces.


Du kan finde opsummeringspapiret her (pdf - åbner i nyt vindue).  


Kilde: Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside

Udgivet: 17-02-2014

Socialstyrelsen - Telefon: 72 42 37 00 - Email: info@socialstyrelsen.dk

luk Cookies - Vores hjemmeside bruger cookies. Hvis du anvender vores hjemmeside accepterer du, at der gemmes cookies på din computer. Hvad er cookies? Læs mere