socialstyrelsen_2015_v2.png
kommunikation.png
Du er her:

IKT-hjælpemidler og velfærdsteknologi

IKT Messe med fokus på kvalitet og udvikling af velfærdsteknologiske tilbud

Instituttet for Blinde og Svagtsynede (IBOS) afholdt i september IKT-Messe & Konference 2013 på Nyborg Strand. Messen bød på en række spændende faglige indslag, hvor begreber som blandt andet kvalitet, digitalisering og empowerment var helt centrale.


Regionsrådsformand for Region Midt og formand for Regionerne, Bent Hansen, indledte konferencen med fokus på kvalitet, digitalisering og empowerment. Disse begreber gik igen i Bent Hansens indledende tale, såvel som i de efterfølgende oplæg på messen.

 

Kvalitet

Bent Hansen lagde vægt på, at kerneopgaven for det offentlige er udvikling af velfærdsteknologiske tilbud. Den offentlige opgave i de højtspecialiserede områder skal kendes på kvaliteten.

 

I de efterfølgende faglige oplæg fik deltagerne eksempler på, hvordan der kan følges op på tilbuddene og indsatserne i kommunerne for at sikre en bedre kvalitet. 

 

I Region Syd arbejder en fælleskommunal sammenslutning af 22 kommuner på at implementere en fælles strategi for velfærdsteknologi som et lag mellem den enkelte kommunes egen strategi og den fællesoffentlige strategi.

 

Bruno Langdahl og Morten Hoff fremlagde, hvordan strategiernes pejlemærker hænger sammen, og at de velfærdteknologiske løsninger findes lokalt hos den enkelte borger. Her er det ikke et spørgsmål om, at rulle ”selvkørende støvsugere” ud i hele kommunen, hvis ikke det giver mening hos den enkelte borger. I disse kommuner er kvalitet blandt andet, at de velfærdsteknologiske løsninger giver værdi for det fagprofessionelle personale og tilfører noget, som man ellers ikke havde med.

 

 

 

Digitalisering

Digitalisering udvikler, ifølge Bent Hansen, sektorerne helt ind i kerneydelserne. Den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi har som overordnet tema, at den enkelte borger skal have bedre mulighed for at deltage og blive herre over eget liv. 

 

At der i kølvandet på digitaliseringen af det offentlige også følger en lang række udfordringer for mennesker med handicap og andre særlige behov, er en erkendt situation, mens de teknologiske løsninger er en væsentlig del af løsningen på udfordringen. Det stiller krav til de offentlige sektorers samarbejde på tværs – fx det højt specialiserede sociale område og sundhedsområdet.

 

Empowerment

Hvis ikke borgeren selv er herre i eget liv, hvem er så? Det retoriske spørgsmål dannede udgangspunkt for flere vinkler på messen. Bent Hansen nævnte i sit oplæg, at sociale medier har potentiale til at give borgere en helt anden kvalitet og livsglæde. Og flere nyere projekter, initiativer og undersøgelser peger på, at der er noget om snakken. 

 

Alzheimerforeningen har succes med deres brugerdrevne site samt facebookside. Fra Alzheimerforeningens side er man overbeviste om, at sociale medier har været ”nice to have” men bør være ”need to have” – blandt andet for at bryde med tavshed og tabu blandt borgere med Alzheimer og pårørende. Potentialet i social it er stort, og erfaringerne nye, spæde og særdeles lovende.

 

Se eller gense programmet for IKT-Messe & Konference 2013 her (åbner i nyt vindue)

Udgivet: 14-10-2013

Socialstyrelsen - Telefon: 72 42 37 00 - Email: info@socialstyrelsen.dk

luk Cookies - Vores hjemmeside bruger cookies. Hvis du anvender vores hjemmeside accepterer du, at der gemmes cookies på din computer. Hvad er cookies? Læs mere