socialstyrelsen_2015_v2.png
kommunikation.png
Du er her:

 ‘De oversete brugere - tilgængelighed på nettet’

Dokumentar om digitaliseringsdiskriminering af brugergrupper.

Den 18. juni afholdte Siteimprove A/S premiere på dokumentaren, som er produceret i samarbejde med Institut for Menneskerettigheder (IMR). Til premieren var der både deltagelse og oplæg fra IMR og Digitaliseringsstyrelsen.

 

Over 70 deltagere med vidt forskellige baggrunde deltog i premieren, herunder diverse handicapforbund, NGO’er, ministerier og virksomheder.

 

Et af de gennemgående emner for dagen var den stigende digitaliseringsdiskriminering af nogle brugergrupper. Amir Becrovic (kognitivt handicappet) og Jacob Nielsen (blind), som også medvirker i filmen, tilføjede begge, at de ikke ønsker nogen særbehandling, men blot at kunne betjene sig selv ligesom alle andre, men at det kræver tilgængelige løsninger for alle.

 

Som den seneste rapport fra Digitaliseringsstyrelsen også vidner om, møder brugere med funktionsnedsættelser desværre fortsat store tilgængelighedsproblemer på nettet. Morten Ebbesen, Direktør i Siteimprove A/S udtaler; 

” Ideen til dokumentaren opstod som følge af rapporten og tal, der viser, at op mod 20 pct. af befolkningen oplever vanskeligheder med digital selvbetjening. De fem brugere med forskellige funktionsnedsættelser, som alle skal forsøge at ændre adresse via borger.dk, er en øjenåbner for mange, og vidner i særdeleshed om de vanskeligheder, som mange borgere møder i en stadigt stigende digitaliseret verden. ”

 

Helle Bjarnø fra Socialstyrelsen udtalte efter at have set dokumentaren, at hun var meget positivt overrasket over filmen og glad for at emnet endelig bliver bragt på dagsordenen herhjemme. 

”Udfordringerne der følger i hælene på den stigende digitalisering, har længe været på dagsordenen i udlandet, men der har endnu ikke været nogle ordentlige forsøg på at gøre det samme her i Danmark. Jeg blev meget positivt overrasket over filmen og var glad for at dokumentaren gav et realistisk indblik i brugernes problemer og på en god måde viste den umiddelbare brugerreaktion og oplevelse”.

 

Også private virksomheder kan opnå en stor konkurrencemæssig fordel i at have et tilgængeligt website, hvilket Nikolaj Blinkenberg Willadsen, Head of Digital Communications i Coloplast, tilføjede til den efterfølgende debat:

”I Coloplast er vi i gang med at udrulle en ny global web-platform, og i den forbindelse går vi meget op i at have en høj ranking i Google (SEO), som genererer 84 pct. af al trafik til hjemmesider. Google er jo som udgangspunkt både blind og har ingen arme, derfor er der ikke bare en etisk vinding, men også en god businesscase og bundlinje i at leve op til tilgængelighedskravene”.

 

Dokumentaren er nu tilgængelig online via følgende links:

Videoen uden synstolkning og undertekster (åbner i nyt vindue)

Videoen med synstolkning og undertekster (åbner i nyt vindue) 

 

Udgivet: 21-06-2013

Socialstyrelsen - Telefon: 72 42 37 00 - Email: info@socialstyrelsen.dk

luk Cookies - Vores hjemmeside bruger cookies. Hvis du anvender vores hjemmeside accepterer du, at der gemmes cookies på din computer. Hvad er cookies? Læs mere