socialstyrelsen_2015_v2.png
kommunikation.png
Du er her:

Støj forhindrer indlæring

Støj i klasserne spænder ben for indlæringen for elever med særlige behov.

Støj i klassen skaber problemer, når elever ikke blot skal forsøge at forstå og huske, hvad de lærer, men også bruge energi på overhovedet at høre, hvad der bliver sagt. Elever med særlige behov som for eksempel børn med ADHD og autisme er specielt ramt, når akustikken i de danske skoler er for dårlig.

Hvad enten, det er et mentalt handicap, et hørehandicap eller et sprogligt handicap, er det vigtigt at man ikke skal bruge sine resurser på at høre men på at forstå. Og det kan man ikke, hvis der er dårlig akustik.

 

Eksperter i inklusion og ADHD-foreningen er enige i, at indretningen i klasseværelserne er afgørende, og tiltag som disse er vigtige når skolerne skal til at inkludere mange flere børn med særlige behov. Og ifølge konsulent ved Nationalt Videnscenter for Inklusion og Eksklusion Christian Quvang er akustikken et problem på mange skoler i hele landet.


Læs hele artiklen på Berlingskes hjemmeside (åbner nyt vindue)

Udgivet: 25-04-2012

Socialstyrelsen - Telefon: 72 42 37 00 - Email: info@socialstyrelsen.dk

luk Cookies - Vores hjemmeside bruger cookies. Hvis du anvender vores hjemmeside accepterer du, at der gemmes cookies på din computer. Hvad er cookies? Læs mere