socialstyrelsen_2015_v2.png
kommunikation.png
Du er her:

Med mobiltelefonen som hjælpelærer

Moderne mobiltelefoners mange funktioner gør den til et godt redskab i undervisningen af elever med funktionsnedsættelser.

Elevernes mobiltelefoner er for undervisere verden over ofte en kilde til irritation og frustration. Med alle dens muligheder for at sms’e, maile, chatte, spille spil, høre musik osv. har mobiltelefoner det med at fjerne fokus fra undervisningen, hvilket betyder, at telefonerne ikke alle steder er velkomne i klasseværelset.

Men sådan er det ikke altid. For elever med funktionsnedsættelser, og deres undervisere, kan mobiltelefonen tværtimod være en stor hjælp i undervisningen.

Et forskningscenter ved University of Tokyo i Japan har udgivet hæftet ”Mobile Phone strategies to support Learning for Students with Disabilities” (oversat: Strategier til at understøtte læring hos elever med funktionsnedsættelser ved hjælp af mobiltelefon).

Forfatterne vil med hæftet gerne vise netop, at mobiltelefonen rummer mange muligheder, der kan være med til at forbedre læringsmuligheder og styrke selvværdet hos elever med funktionsnedsættelser.

Hæftet er oversat fra japansk til engelsk af bl.a. E.A. Draffan, Research Fellow, University of Southampton. E.A. Draffan, der bl.a. omtalte projektet, da hun holdt oplæg på konferencen C-Sun i Californien foråret 2011, er en af oplægsholderne på Ordblinde og it-konferencen 2.-3. November 2011 på Comwell Kolding.

Download den engelske udgave af Mobile Phone strategies to support Learning for Student with Disabilities via at2ed.jp (pdf) (åbner nyt vindue)

 

Læs mere om Ordblinde- og it-konferencen (åbner nyt vindue)


 

Udgivet: 26-10-2011

Socialstyrelsen - Telefon: 72 42 37 00 - Email: info@socialstyrelsen.dk

luk Cookies - Vores hjemmeside bruger cookies. Hvis du anvender vores hjemmeside accepterer du, at der gemmes cookies på din computer. Hvad er cookies? Læs mere