socialstyrelsen_2015_v2.png
bil_1.png
Du er her:

Praksisundersøgelse 2008

Det halter med oplysningsgrundlaget i sager, hvor kommunerne bevilger støtte til køb af bil efter servicelovens § 114. Det viser ny undersøgelse.

Det halter med oplysningsgrundlaget i sager, hvor kommunerne bevilger støtte til køb af bil efter servicelovens § 114. Det viser ny undersøgelse.

Det Sociale Nævn ved Statsforvaltningen Midtjylland har i 2008 gennemført en praksisundersøgelse af kommunale afgørelser om bevilling af støtte til køb af bil efter § 114. Undersøgelsen omfattede 71 sager fra seks kommuner: Lemvig, Norddjurs, Randers, Ringkøbing-Skjern, Silkeborg og Skive.

Gennemgangen af sagerne har vist følgende:

58% af sagerne vurderes i overensstemmelse med regler og praksis på området.

42% af sagerne vurderes ikke i overensstemmelse med regler og praksis på området og ville derfor blive ændret eller hjemvist til fornyet behandling i kommunen, hvis der havde været tale om en klagesag.

Det største problem i sagerne har vist sig at være oplysningsgrundlaget, idet kun 7% af sagerne er fuldt ud oplyste.

Sagerne er også gennemgået med henblik på, om afgørelserne opfylder de formelle regler. Her har det vist sig, at Nævnet havde bemærkninger til 99% af sagerne. Dette drejer sig i overvejende grad om bemærkninger til de medsendte klagevejledninger, som ikke er i overensstemmelse med retssikkerhedslovens regler.

Find rapport og pressemeddelelse på statsforvaltning.dk (åbner nyt vidue) 
Udgivet: 25-11-2008

Socialstyrelsen - Telefon: 72 42 37 00 - Email: info@socialstyrelsen.dk

luk Cookies - Vores hjemmeside bruger cookies. Hvis du anvender vores hjemmeside accepterer du, at der gemmes cookies på din computer. Hvad er cookies? Læs mere