Gå til hovedindhold
social_boligstyrelsen_2023
kommunikation.png
Du er her:

Sådan formidler du bedst hjælpemidler til borgeren

Socialstyrelsen har udpeget 4 forskningsbaserede pejlemærker til hjælp i  formidlingen af hjælpemidler. Formidling er vigtig, hvis hjælpemidlet skal anvendes og virke, som det er tænkt.
 

4 nye pejlemærker, som Socialstyrelsen har formuleret på baggrund af en systematisk litteraturgennemgang, kan hjælpe med til at give hjælpemiddelformidlingen mere effekt, så hjælpemidlet bliver brugt af borgeren – og tilmed bliver brugt mest optimalt. 


De 4 pejlemærker er:

  • Involvering af borgerne
  • En struktureret tilgang, hvor du fx anvender standardiserede redskaber til at kortlægge borgerens problematikker eller har faste rammer for opfølgning
  • Træning af borgeren i at anvende hjælpemidlet i den aktuelle aktivitetssituation
  • Brugen af nye teknologier, fx ekspertvejledning via telekommunikation og virtual reality træning. Det har lige så god effekt som traditionel hjælpemiddelformidling.

Pejlemærkerne findes i 2 versioner – én, der henvender sig til ledere, og en version med cases, der er målrettet fagpersoner (praktikere).


Pejlemærkerne er baseret på 19 kvantitative studier, der er udvalgt på baggrund af en systematisk afsøgning af hele området. Samtidig med pejlemærkerne offentliggøres en kort gennemgang af de 19 studiers resultater og en litteraturliste.
De samlede resultater kan ses på Socialstyrelsens hjemmeside.


Pejlemærker i hjælpemiddelformidlingen på socialstyrelsen.dk


Hent en præsentation af pejlemærkerne, som du kan bruge i egen organisation:

  

Præsentation af pejlemærker i hjælpemiddelformidlingen (pdf) 

 
Udgivet: 12-11-2018
Publiceres fra:
23-03-2023

- Bil

- Bolig

- Kommunikation

- SidLigGodt

Dato:
26-05-2023
Dato:
23-05-2023
Overskrift:
Dato:
11-05-2023
Overskrift:
Dato:
24-04-2023
Dato:
17-04-2023

Social- og Boligstyrelsen- Telefon: 72 42 37 00 - Email: info@sbst.dk