socialstyrelsen_2015_v2.png
bil_1.png
Du er her:

Netetikette

Som deltager i Socialstyrelsens online netværk er der ligesom på resten af nettet, en række regler for god opførsel. God opførsel på nettet kaldes også net-etikette eller, populært sagt, for netikette.

Deltag

Udnyt mulighederne for vidensdeling i dette netværk. Øs ud af din viden hvor du kan, og spørg efter hjælp, når du får brug for det. Du kan sammenligne det med, at du i det ene øjeblik  (blot) har adgang til den viden, der ligger på dit eget skrivebord. Og i det næste øjeblik kan du med få klik, billedligt talt opnå adgang til flere hundrede kollegers skriveborde. Vel at mærke, kolleger indenfor dit specifikke arbejdsområde.

Fortæl, hvem du er

Da alle indlæg skrives til et lukket forum som læses af ligesindede, er der ingen grund til ikke at stå ved dine ord. Fortæl meget gerne hvor du arbejder og med hvad, da det giver os alle en bedre forståelse af dit indlæg. En af grundtankerne bag dette netværk er at vi skal kunne komme nemt i kontakt med hinanden, så du bør slutte alle indlæg med dit navn, din arbejdskommune og mailadresse.

Vær tydelig og kortfattet

Lav en præcis og relevant kort overskrift i emnefeltet, som gør det nemt for de øvrige netværksmedlemmer at overskue, om dit indlæg er relevant for dem.
Hvis du søger hjælp, kan du starte overskriften med et: ”Søges: Hjælp angående”, hvorefter du bør nævne emnet/området. Hvis du vil dele din viden på et bestemt område, kan du for eksempel skrive: ”Tip haves, angående”, efterfulgt af emnet/området. Du bør generelt tage hensyn til deltagernes tid ved at skrive korte beskeder.

Bryd ikke fortroligheden

Alle indlæg skrives ganske vist i et lukket forum der kræver log in. Men sørg alligevel for at ”sløre” din bruger og dine sager så tilpas meget, at de ikke kan genkendes. Du bør ikke være paranoid, men du behøver heller ikke at være naiv.

Følg med i dine indlæg

Hold øje med dine egne indlæg og deres udvikling. Måske stiller de andre deltagere spørgsmål til dig? Du bør derfor huske på at besvare alle henvendelser til dig, og du må meget gerne hjælpe med en opsummering. På den måde får vi alle noget ud af diskussionen.

Opsummer og konkluder

Når du har sendt en diskussion eller forespørgsel rundt i netværket, og deltagerne har reageret, bør du dele din konklusion med os andre. Opsummer de samlede svar på dit indlæg i en kort konklusion der viser, hvad du selv gjorde på baggrund af de tip og råd du fik som en reaktion på dit indlæg.

Sig tak

Hvis du har oprettet et emne omkring en konkret problemstilling, og andre i netværket hjælper med et godt svar, er det meget velset, at du takker vedkommende. Dette er også en meget god metode til at knytte endnu stærkere bånd til de andre deltagere.

Bevar fagligheden

Netværket er først og fremmest et fagligt netværk, hvor vi med stor fordel kan trække på hinandens erfaringer. Brug opslagstavlen til ikke-faglige emner.

Del ud af din viden

Når du falder over spændende artikler, materialer, hjemmesider o. lign. indenfor dit arbejdsområde, så del det med os andre. Brug derpå forummet til at tippe os, så flest mulige får noget ud af din lille service-ydelse. Link for så vidt muligt til den oprindelige ejer af de relevante informationer.

Skriv høfligt

Skriv i en pæn tone, og undgå at bruge ironi, skældsord og bandeord. Du bør undgå at skrive med store bogstaver, da det kan blive opfattet, som om du RÅBER AF FOLK. Provokerende, diskriminerende, truende, vulgære, racistiske og aggressive indlæg er naturligvis ikke tilladt og de vil blive fjernet.

Spørg hvis du er i tvivl

Lad enhver tvivl komme eventuelle uforståelige indlæg til gode. Antag altid at de rummer en pointe. Spørg afsenderen, hvis du er i tvivl. Hvis du mener, at en deltager i netværket har givet et fejlagtigt svar, bør du skrive direkte til vedkommende med begrundelse for, hvorfor svaret ikke er korrekt. Del jeres endelige afgørelse med resten af netværket.

Respekter hinanden

Husk på, at alle har ret til deres mening, og vær åben for en saglig diskussion. Andres meninger er lige så vigtige som dine.

Reklamer – nej tak

Det er ikke tilladt at bruge forum til kommercielle formål, såsom reklamer for produkter og ydelser.
 

Socialstyrelsen - Telefon: 72 42 37 00 - Email: info@socialstyrelsen.dk

luk Cookies - Vores hjemmeside bruger cookies. Hvis du anvender vores hjemmeside accepterer du, at der gemmes cookies på din computer. Hvad er cookies? Læs mere