socialstyrelsen_2015_v2.png
handicapraad_1.png
Du er her:

Hvad er kvalitet i sagsbehandlingen?

Børne- og Socialministeriets offentliggørelse af to danmarkskort over antallet af klagesager og omgørelsesprocenter på det sociale område viser store forskelle i sagsbehandlingen. Hvor de ”bedste” kommuner kun fik omgjort 6 procent af deres sager, fik andre kommuner omgjort mere end halvdelen af deres sager. Hvad er kvalitet i sagsbehandlingen for handicaprådene? 

I kølvandet på Børne- og Socialministeriets offentliggørelse af to danmarkskort over antallet af klagesager og omgørelsesprocenter på det sociale område ville det være interessant, at handicaprådene sætter kvalitet i sagsbehandlingen på dagsordenen og drøfter fx:

  • Hvor mange klagesager har vi?
  • Hvorfor ser det sådan ud?
  • Hvordan skaber/fastholder vi en god dialog mellem borgere og kommunen, når borgere med nedsat funktionsevne har brug for hjælp efter serviceloven?
  • Har vores kommune gjort noget særligt for fx at skrive bedre afgørelser gennem eksempelvis kompetenceudvikling, dialog med Ankestyrelsen eller andet?
  • Kunne det være relevant for vores kommune at ansøge om at få et kort eller langt rådgivningsforløb fra Task forcen på handicapområdet?

Læs mere om Task forcen på handicapområdet


Læs nyheden Stor forskel på kommunernes omgørelsesprocenter på Børne- og Socialministeriets hjemmeside
 

 
Udgivet: 28-08-2017

Socialstyrelsen - Telefon: 72 42 37 00 - Email: handicapraad@socialstyrelsen.dk

luk Cookies - Vores hjemmeside bruger cookies. Hvis du anvender vores hjemmeside accepterer du, at der gemmes cookies på din computer. Hvad er cookies? Læs mere